« terug naar vorige pagina

Leefstijltips om gezond te blijven tijdens corona #houdoecorona

Gezonde voeding, voldoende slaap, ontspanning en beweging zijn de belangrijkste voorwaarden voor een gezonde leefstijl. In coronatijd geldt dit des te meer, want gezonder eten, meer bewegen en voldoende ontspanning kunnen je immuunsysteem versterken. Wat er vervolgens aan kan bijdragen dat een corona-infectie minder ernstig verloopt.

Onze leefstijlcoaches hebben een aantal tips voor je op een rij gezet die je op weg kunnen helpen in deze vreemde periode van thuiswerken, lockdown en weinig sociale interactie. Deze tips geven houvast om een dagelijkse gezonde routine te behouden en helpen je je lichamelijke en geestelijke weerstand op peil te houden. Maar #weesniettestrengvoorjezelf, #weesliefvoorelkaar en bedenk #kleinestapjeszijnookstapjes. 

Als je vragen hebt over onze tips of meer wilt weten over onze programma’s neem dan gerust contact met ons op via info@zohealthy.nl


TIP 1: Maak gezonde keuzes

In een vervelende situatie of een situatie die anders is dan normaal zoeken veel mensen troost of afleiding in voeding. Er wordt meer en ongezonder gegeten om het thuis gezelliger te maken of om spanning te verlichten. Vaak wordt er ook meer alcohol gedronken. Dit is natuurlijk heel menselijk en begrijpelijk. Maar voor je gezondheid is het heel belangrijk om hierin niet door te slaan en gezonde keuzes te blijven maken. Houd zoveel mogelijk je normale eetpatroon, mits gezond, vol. Zodat je gezondheid op peil blijft én je niet in gewicht toeneemt.

Voor het maken van gezonde keuzes kun je de Schijf van Vijf gebruiken. Onmisbaar in je dagelijkse voeding zijn veel groenten, fruit en vezelrijke producten en vooral variatie. Op de website van het Voedingscentrum vind je nog veel meer tips over gezonde voeding in tijden van corona.

Het is aan te raden om niet te veel alcohol, koffie of frisdrank te drinken. Hoe verleidelijk ook. De alcohol, cafeïne en suikers die deze dranken bevatten zijn niet bevorderlijk voor je gezondheid. Het advies is in plaats daarvan minimaal 1,5 liter water per dag te drinken. Bij koorts en/of verkoudheid is water extra belangrijk, want het voorkomt uitdroging. Heb je in koudere maanden geen trek in water, drink dan bijvoorbeeld thee of maak je water lekkerder met deze recepten.

Wil je minder alcohol drinken of wil je stoppen met het drinken van alcohol? Maar kost het je moeite? Dan kun je hier handige handvatten vinden om mee aan de slag te gaan. Januari is een goed moment om eens een alcoholpauze te nemen. Voor meer informatie over ons nieuwe programma Grip op alcohol kun je mailen met info@zohealthy.nl.


TIP 2: Beweeg iedere dag

Voldoende dagelijkse beweging kan voor veel mensen in een gewone situatie al een uitdaging zijn. Maar in een periode als deze komen veel mensen letterlijk tot stilstand. Thuiswerken, geen woon-werkverkeer, gesloten sportverenigingen etc. maken voldoende beweging tot een uitdaging.

De belangrijkste voordelen van beweging zijn, naast vele andere: minder stress, betere spijsvertering, meer energie en het is goed voor de hersenen. Heel belangrijk in deze tijd.

Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om voldoende te bewegen zonder daarvoor sportkleding aan te hoeven trekken. Beweeg dagelijks 30 minuten. Als je overgewicht hebt is dit 60 minuten, eventueel verdeeld in blokjes van 10 minuten.  Voor het behoud van spierkracht is het belangrijk minstens twee keer per week spierversterkende activiteiten te plannen, zoals bijvoorbeeld het sjouwen van boodschappen.

Bouw vaste beweegmomenten in op een dag en zet deze in de agenda of zet een alarm hiervoor op je telefoon. Het levert meer gezondheidsvoordeel op om de beweging te verdelen over meerdere dagen. Voorbeelden van beweegactiviteiten:

  • Wandelen of fietsen door de buurt
  • Rek- en strekoefeningen in de kamer
  • Huishoudelijke taken zoals stofzuigen of opruimen kosten al snel 200 kilocalorieën. Bovendien zorgt een opgeruimd huis ook voor een opgeruimd hoofd (zie tip 4)
  • De trap een paar keer op en neer lopen, een ideale combinatie van krachttraining en beweging
  • Samen buiten bewegen. Door hiervoor een afspraak te maken met een ander heb je een goede stok achter de deur
  • Telefoneer wandelend
  • Wandelend of op de fiets boodschappen doen i.p.v. met de auto

In de buitenlucht bewegen levert als extra voordeel op dat je lichaam vitamine D aanmaakt. Wat onder andere ook weer zorgt voor een verbeterde weerstand. Meer tips voor het bewegen in de wintermaanden helpen je op weg.

Er is veel aanbod van online sportlessen of -instructies zodat er altijd iets te vinden is wat bij je past. Zodra de coronarichtlijnen het toestaan starten wij, in samenwerking met lokale partners, onze beweegactiviteiten weer op.


TIP 3: Slaap voldoende

Voldoende slaap is essentieel om fysiek en mentaal fit te blijven. Wanneer je je bijvoorbeeld zorgen maakt over het coronavirus of de gevolgen daarvan lukt het misschien een periode niet om goed te slapen. Dat heeft natuurlijk directe gevolgen voor je functioneren overdag.

Volwassenen hebben gemiddeld minimaal 7 uur slaap per nacht nodig. Het tijdstip van naar bed gaan heeft een grote invloed op de structuur en de kwaliteit van de nachtrust. Het is dus erg belangrijk om een bepaalde regelmaat vast te houden. Ook als je een periode slechter slaapt. Meer tips om beter te slapen lees je hier of volg deze online training van Minddistrict in samenwerking met onze zusterorganisatie Zorroo.

Binnenkort kun je met langdurige slaapproblemen bij ons terecht voor slaapworkshops. Deze helpen je inzicht te krijgen in jouw slaappatroon en deze te verbeteren. Neem contact met ons op voor meer info.


TIP 4: Ontspan regelmatig

Als je de stress regelmatig voelt oplopen door deze ongewone situatie zorg dan dat je voldoende ontspanning zoekt. Bouw op een dag bewust een aantal momenten in waarop je kunt ontspannen. Zo krijgt jouw lichaam tijd om te herstellen van stress. Lees bijvoorbeeld een boek, wandel een rondje, dans, zing of noem maar op. Kies in ieder geval iets waar jij je goed bij voelt. Ook afleiding helpt, bereidt bijvoorbeeld een gezonde maaltijd, luister muziek of ruim je huis op (zie ook tip 2).

Als je wat meer moeite hebt om te ontspannen kun je deze online training volgen die je de juiste handvatten geeft om te leren ontspannen.


TIP 5: Blijf sociaal

Mensen zijn sociale wezens en één van de moeilijkste aspecten van deze situatie is dat we niet meer zoveel sociale interactie kunnen hebben met anderen. We kunnen niet vaak meer bij elkaar op bezoek en iemand die coronaklachten heeft zal zich moeten afzonderen. Dat valt veel mensen zwaar. Dus houd elkaar in de gaten. Informeer eens wat vaker naar elkaar, ook bij mensen die je misschien minder goed kent. Biedt hulp aan, maar vraag ook hulp als je dat nodig hebt. Er zijn diverse websites waarop je meer info kunt vinden om jezelf of anderen te ondersteunen op sociaal vlak.


Meer informatie

Meer informatie over hoe wij je kunnen helpen een gezonde leefstijl te bereiken lees je hier of neem gerust contact met ons op.

Bel: (0162) 24 77 77    

Mail: info@zohealthy.nl